پیشروجاب

Pishrojob

تماس با ما
youremail@yourdomain.com
09127154021

خدمات و آموزش سئو

پیشروجاب PishroJoB

انواع سئو

انواع سئو چیست؟ تکنیک های سئو چیست؟ انواع سئو داخلی و خارجی

انواع سئو چیست

انواع سئو به لحاظ عوامل تاثیرگذار، به دو دسته کلی سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) تقسیم می شوند. همچنین انواع روش ها و تکنیک های سئو به دسته های گوناگونی از جمله کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری تقسیم می شوند. تکنیک های مختلفی برای سئو و بهینه سازی وبسایت وجود دارد که می توانید توسط آن ها خود را به صفحه اول گوگل برسانید. بعضی از انواع روش های سئو از نظر گوگل قانونی و مجاز و بعضی دیگر غیر قانونی و غیر مجاز می باشند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

انواع سئو چیست و چه کاربردی دارد

انواع سئو

آیا می دانید چرا امروزه کسب و کار های کوچک و بزرگ برای پیدا کردن مشتریان خود نیازمند دیجیتال مارکتینگ و توجه بیش از پیش به سئو می باشند؟ برای پاسخ به این سوال باید در ابتدا بدانیم که سئو چیست و از کاربرد های آن مطلع شویم.

امروزه اعم مشتریان بالقوه از طریق جستجوی کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار ما در موتورهای جستجو، فروشنده مورد نظر خود را می یابند. فرقی نمی کند که فعالیت ما در زمینه فروش محصول، فروش خدمات و یا فعالیت های فرهنگی و غیره باشد. در هر صورت مخاطبین ما باید بتوانند ما را از طریق جستجو در بستر اینترنت پیدا کنند. مهمترین و قویترین موتور جستجو در دنیا، گوگل می باشد که در مقایسه با دیگر رقبا دارای بیشترین کاربر در سراسر دنیا و حتی در ایران می باشد.

پس برای اینکه بتوانیم از رقبای خود پیشی بگیریم و مشتریان خود را به دست آوریم، نیاز داریم تا در کلمات کلیدی مهمی که مربوط به کسب و کارمان می باشند در صفحه اول گوگل حضور داشته باشیم. و هرچه به رتبه یک در نتایج جستجو نزدیک تر شویم، مشتریان بیشتری به دست خواهیم آورد. برای این منظور باید با انواع سئو داخلی و خارجی و انواع تکنیک های تاثیرگذار روی رتبه بندی وب سایت و همچنین روش های کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری آشنا شویم که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

سئو مخفف چیست؟

سئو SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization می باشد. یعنی بهینه سازی برای موتور جستجو. این بدان معناست که مجموعه فعالیت هایی که برای طراحی سایت ، تولید محتوا و تعیین استراتژی محتوایی صورت می گیرد، باید به گونه ای باشد که منجر به این مهم گردد که ربات های گوگل، محتوای مربوط به کلمه کلیدی مد نظر ما را، در مقایسه با دیگر رقبا ترفیع داده و در نتایج جستجو بالاتر از دیگر رقبا قرار گیرد.

👈 پس با کلامی ساده در پاسخ به این سوال که سئو چیست و چه کاربردی دارد می‌توان گفت سئو مجموعه ای از فعالیت هایی است که بر روی وب سایت انجام می گیرد تا پس از قرار گرفتن در صفحه اول گوگل مشتریان ما با جستجوی کلمات کلیدی مربوطه در گوگل، به درون سایت ما هدایت شوند.

انواع سئو و عوامل تاثیرگذار به زبان ساده چیست

انواع سئو چیست؟ به زیان ساده انواع سئو و عواملی که روی بهبود رتبه سئوی وب سایت تاثیر می گذارند، به دو قسمت تقسیم می شوند:

سئو داخلی چیست

سئو داخلی سایت یا On-Page SEO یکی از انواع سئو می باشد و به تمامی فعالیت هایی اطلاق می شود که باید روی وب سایت انجام شود تا صفحات مختلف سایت رتبه مناسبی داشته باشند و توسط مخاطبین دیده شده و مورد استفاده قرار گیرند. انواع فعالیت های فنی و محتوایی زیر مجموعه سئو داخلی هستند. سئو داخلی خود نیز به دو دسته سئو تکنیکال و سئو محتوا تقسیم می شود که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

سئو خارجی چیست

سئو خارجی سایت یا Off-Page SEO از دیگر انواع سئو بوده و به تمامی فعالیت هایی اطلاق می شود که در بیرون از وب سایت باید انجام شود تا رتبه و جایگاه صفحات سایت تقویت شده و بتوانند به صفحه اول گوگل برسند. انواع بک لینک هایی که به سایت شما داده می شود و هرگونه فعالیتی که در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی صورت گیرد که منجر به روانه شدن بازدید کننده به سایت شود، زیر مجموعه سئو خارجی قرار می گیرد. ختی سئو منفی نیز که توسط رقبا و دشمنان شما انجام می شود، تا رتبه های سایت شما کاهش یابند نیز در گروه سئو خارجی قرار می‌گیرد.

انواع سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی چیست؟ همان طور که گفتیم سئو داخلی سایت یکی از انواع سئو می باشد و متشکل از کارهایی است که باید روی وب سایتمان انجام دهیم تا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو به بهترین نحو انجام شده و بتوانیم از رقبا سبقت بگیریم.

سئو داخلی سایت به دو دسته سئو تکنیکال و سئو محتوا تقسیم می شود:

سئو تکنیکال یا سئو فنی

سئو تکنیکال یا سئو فنی همان طور که از نامش پیداست مرتبط با بهینه سازی سایت از نظر معماری فنی و کد نویسی های مربوطه است و از انواع سئو داخلی به شمار می رود. سرعت سایت و لود صفحات، نقشه سایت، قالب سایت، گواهینامه SSL، فایل robot.txt، رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) و غیره همگی زیر مجموعه سئو تکنیکال یا سئو فنی هستند.

۱. سرعت سایت اصل مهم در سئو تکنیکال

سرعت لود صفحات سایت عامل بسیار مهمی در رتبه بندی سئو به شمار می روند. حجم عمده ای از کاربران از ورود به وب سایتی که سرعت بارگذاری پایینی دارد خود داری می کنند. همچنین سرعت لود پایین صفحات سبب می شود که کاربر از کلیک کردن و ورود به لینک های داخلی سر باز زند. در نتیجه تعداد بازدید و ماندگاری کاربران در صفحات سایت پایین آمده و متعاقبا افت رتبه سئو را در پی خواهد داشت. پس سرعت سایت یکی از شاخصه های مهم سئو تکنیکال یا سئو فنی (زیر گروه انواع سئو داخلی) می باشد که باید به آن توجه داشت و تا حد ممکن آن را بهینه کرد.

۲. سایت مپ یا نقشه سایت

برای اینکه خزنده های گوگل به راحتی بتوانند قسمت های مختلف سایت شما را پیدا کرده و در سریع ترین زمان به آن ها دسترسی پیدا کنند، وب سایت شما نیازمند یک نقشه سایت یا Site Map می باشد که باید آن را در کنسول گوگل نیز معرفی کرد. سایت مپ هم از دیگر زیر مجموعه های سئو تکنیکال به شمار می رود.

۳. گواهینامه SSL

یکی دیگر از موارد سئو تکنیکال گواهینامه SSL می باشد. این گواهینامه مربوط به بحث امنیت سایت بوده که به دو صورت پولی یا رایگان می شود بر روی وب سایت شما مورد استفاده قرار گیرد.

۴. فایل robot.txt

کد نویسی های داخل فایل robot.txt راهنمایی های لازم برای ربات های خزنده گوگل و همچنین ضوابط ورود آن ها را به قسمت های مختلف سایت تعیین می کنند. به عبارت دیگر ما با کد نویسی در این فایل به ربات های خزنده گوگل اعلام می کنیم که به کجا ورود کن و به کجا ورود نکن و همچنین آن ها را برای دسترسی آسان تر به قسمت های مختلف سایت راهنمایی می کنیم. یک متخصص سئو یا مشاور سئو به خوبی با انواع سئو داخلی آشنا بوده و با ساختار برنامه نویسی این فایل آشنا است و تمامی اصول مهم سئو تکنیکال را در آن رعایت خواهد کرد.

۵. رابط کاربری (UI)

رابط کاربری یا User Interface به ظاهر وب سایت و صفحات سایت مربوط می شود و هر آن چیزی است که توسط کاربر مشاهده می شود. پس جذابیت و جلوه گرافیکی آن بسیار حائز اهمیت است. مثلا ظاهر منو ها، رنگ و طرح اصلی سایت، طرح و رنگ بنر ها از جمله مثال های رابط کاربری (UI) بوده که در حوزه سئو فنی یا تکنیکال می باشد.

۶. تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری یا User Interface به مفهوم سهل الوصول بودن قسمت های مختلف سایت اشاره دارد. به عبارت دیگر به این معناست که تا چه اندازه قسمت های مختلف سایت ما برای کاربر به راحتی قابل دسترس بوده و کاربر می تواند به هدف خود برسد. گزینه های داخل منو ها، محل قرار گیری کلید جستجو و یا میانبر های سایت مثال هایی از تجربه کاربری یا UX هستند و از مهم ترین اصول سئو تکنیکال به شمار می روند.

 

سئو محتوا چیست

سئو محتوا یکی دیگر از انواع سئو داخلی سایت می باشد که همانطور که از نامش پیداست مربوط به کیفیت محتوای سایت می باشد. حتما جمله معروف “محتوا پادشاست” را شنیده اید و این جمله دلالت بر این دارد که کیفیت محتوای تولید شده توسط شما، بیشترین تاثیر را در رتبه بندی سئو دارد. از طرفی باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطبین شما جذاب باشد و از طرفی دیگر باید استفاده از کلمات کلیدی مورد استفاده توسط مخاطبین برای طرح پرسش هایشان را در نظر بگیرید. از آنجایی که سئو محتوا در رتبه بندی سایت بسیار اهمیت دارد، توصیه می کنیم که اگر مبتدی هستید می توانید از یک متخصص سئو و حتی مشاوره رایگان سئو سایت برای تولید محتوا کمک بگیرید و یا کار را برای انجام خدمات سئو به یک متخصص بسپارید. در ادامه به نکات مهم سئو محتوایی اشاره می کنیم و بیشتر یا چگونگی انجام کار آشنا خواهید شد.

۱. محتوای خود را برای انسان بنویسید

یکی از نکات مهمی که در سئو محتوا باید در نظر بگیرید این است که محتوای خود را برای انسان بنویسید نه برای ربات خزنده گوگل. این بدان معناست که باید سعی کنید محتوایی که تولید می کنید پاسخ مناسبی برای  پرسش های مخاطبین شما داشته باشد. نه اینکه صرفا از کلمات کلیدی ای که در گوگل سرچ می شود استفاده کنید برای تولید یک متن کم ارزش! جذابیت محتوا و راهگشایی آن برای مخاطبین، مهم ترین عاملیست که می تواند باعث افزایش سئو سایت شود. این نکته مهم در انواع سئو که به کیفیت محتوا مربوط می شود یکی از تاثیرگذارترین عوامل در رتبه بندی در نتایج گوگل می باشد.

۲. سئو محتوا با تحقیق کلمات کلیدی

صرف این که محتوای شما برای مخاطبین جذاب باشد و به سوالات آن ها پاسخ دهد کافی نیست. بلکه برای سئو محتوا در ابتدا باید ببینید که در مورد موضوعی که می خواهید بنویسید، مخاطبین شما دقبقا چه سوالاتی را مطرح کرده اند و از چه کلمات کلیدی ای استفاده کرده اند. سپس از آن جملات و کلمات کلیدی در متن خود برای توضیح موضوع استفاده کنید. این کار سبب می شود که چگالی کلمات به درستی در متن شما به کار برده شوند. برای تحقیق کلمات کلیدی می توانید از بهترین ابزار های سئو مانند Kwfinder استفاده کنید. درست است که هر کدام از انواع سئو وزن قابل توجهی در رتبه بندی سایت دارند اما باز هم می گوییم که سئو محتوا بدون شک بیشترین وزن را خواهد داشت.

۳. سئو محتوا با نوشتن محتوای یونیک

یکی از نکات مهم سئو محتوا این است که به هیچ عنوان کپی نکنید! محتوای منحصر به فرد تولید کنید. تولید محتوای منحصر به فرد با رعایت اصول سئو محتوا می توانند بهترین رتبه را از آن شما کند.

اگر محتوای خود را از وب سایت های دیگر هم زبان خود کپی کنید، یا دچار جریمه می شوید و یا اینکه رتبه نمی گیرید.

اگر محتوا را از سایت غیر هم زبان خود ترجمه کنید بلامانع است و کپی محسوب نمی شود.

اما بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که محتوا را نه کپی کنید و نه ترجمه کنید. بلکه خودتان با در نظر گرفتن اصول مهم سئو آن را بنویسید.

انواع سئو خارجی چیست؟

وقتی از بیرون از سایت بک لینک به سوی سایت شما داده شود سبب تقویت رتبه سئو سایت شما شده و به آن سئو خارجی می گویند. انواع سئو خارجی از جمله هرگونه معرفی در سایت های همکاران، هر گونه لینک در سایت های خبری و حتی هرگونه فعالیت در شبکه های اجتماعی می باشد.

وقتی به هر صورتی در وب سایت های دیگر و شبکه های اجتماعی سایت شما و یا صفحه ای از سایت شما معرفی شود که در نتیجه آن برای شما بازدید کننده به ارمغان بیاورد، به آن سئو خارجی یا Off-Page SEO می گویند.

از دیگر انواع سئو خارجی می توان به مزرعه لینک اشاره کرد که از تکنیک های سئو کلاه سیاه بوده و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

و اما مزرعه لینک چیست؟ وب سایت هایی وجود دارند که در آن ها لیست ها‌و‌ دسته بندی هایی حاوی هزاران هزار لینک وجود دارد که مثلا لینک سایت شما نیز در آن قرار داده می شود و کاربران آن سایت ها می توانند از آن طریق وارد سایت شما شوند.

یکی دیگر از انواع سئو خارجی که آن نیز یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه می باشد، کلیک فیک می باشد که توسط ربات انجام می شود. بدین صورت که ربات هایی طراحی شده اند که برای بالا بردن بازدید سایت شما روی لینکتان کلیک می کنند. این روش نیز سریعا توسط گوگل شناسایی می شود و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد. چرا که سایت شما با جریمه های سنگین گوگل رو به رو خواهد شد.

 

انواع تکنیک های سئو چیست

انواع روش های سئو و تکنیک های سئو وب سایت به سه دسته کلی تقسیم می شود:

۱. تکنیک سئو کلاه سفید

۲. تکنیک سئو کلاه خاکستری

۳. تکنیک سئو کلاه سیاه

در این مقاله به توضیح مختصر و مفهومی آن ها خواهیم پرداخت.

تکنیک سئو کلاه سفید چیست

انواع سئو - تکنیک های سئو کلاه سفید

تکنیک سئو کلاه سفید متشکل از تمامی تکنیک های اصولی و طبیعی می باشد که منجر به رشد سئو گردیده و نیز مورد پسند تمامی موتورهای جستجو از جمله گوگل هستند. این روش تمامی انواع سئو داخلی و سئو خارجی را در بر می گیرد و نوع نگاه به پروسه افزایش سئو سایت است که این تکنیک سئو را از انواع دیگر روش های سئو متمایز می کند. افزایش رتبه با روش سئو کلاه سفید روندی آهسته اما پایدار در طول زمان خواهد داشت. همچنین منجر به جریمه های احتمالی از جانب گوگل یا دیگر موتور های جستجو نخواهد شد.

نمونه هایی از سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • ارائه محتوا و خدمات با کیفیت
  • زمان بارگذاری سایت و سازگاری با موبایل
  • از متا تگ های توصیفی و غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید
  • پیمایش در سایت راحت تر است

 

چرا تکنیک های سئو کلاه سفید مهم هستند؟

فقط درگیر نشدن در روش های سئو کلاه سفید می تواند سایت شما را از گوگل و سایر موتورهای جستجو ممنوع کند.

گوگل به عنوان موتور جستجوی شماره یک هر روز توسط میلیاردها نفر بازدید می شود و هر بازدید نشان دهنده پتانسیل یک کاربر جدید برای کشف سایت شما است.

گوگل قطعا یک منبع قدرتمند ترافیک برای وب سایت شما است و ممنوع شدن می تواند باعث کاهش شدید ترافیک وب سایت و حتی تجارت شود. تمام کارهایی که وارد وب سایت شما می شود را در نظر بگیرید و سپس به این فکر کنید که ممنوع شدن از محبوب ترین موتور جستجو در اینترنت چگونه خواهد بود. بدتر از آن، هنگامی که از Google محروم شدید، هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها شما را در لیست قرار دهند. ممنوعیت مادام العمر گوگل عواقب بزرگی در پی خواهد داشت.

چرا خطرناک است؟ توضیحات کامل تکنیک های سئو مورد تایید گوگل را در راهنمای مدیر وب سایت بررسی کنید. Google Webmaster Resources مکانی عالی برای آشنایی با شیوه های سئو کلاه سفید گوگل است.

تکنیک سئو کلاه خاکستری چیست

 

انواع سئو - تکنیک های سئو کلاه خاکستری

تکنیک سئو کلاه خاکستری متشکل از روش هایی می باشد که به صورت غیر ارگانیک و به طور مقطعی بازدیدکننده برای وبسایتمان به ارمغان می آورد و ممکن است در مقطع زمانی خاصی مشتریان زیادی به دست آوریم و سئوی سایتمان پیشرفت کند، اما این روند موقتی بوده و معمولا فراز و نشیب های زیادی را در زمینه سئو تجربه خواهد کرد. همچنین احتمال دارد منجر به جریمه گوگل شود.

اقزایش سئو سایت با تکنیک سئو کلاه خاکستری ممکن است روندی سریع تر نسبت به روش قبل داشته باشد اما در طول زمان پایدار نخواهد بود.

آیا باید از روش های سئو کلاه خاکستری استفاده کنید؟

با قرار گرفتن در سمت بد گوگل چیز زیادی نمی توان به دست آورد، و اگر مطمئن نیستید که آیا یک عمل خاص دستورالعمل های گوگل را نقض می کند، احتمالاً بهتر است از آن استراتژی اجتناب کنید. هر بازاریاب باید ریسک و پاداش را بر اساس شرایط خود بسنجد، اما با سخت‌تر شدن الگوریتم‌های گوگل، ایمن‌ترین مسیر شما به عنوان یک کسب‌وکار سئو کلاه سفید است.

تکنیک سئو کلاه سیاه چیست

انواع سئو - تکنیک های سئو کلاه سیاه

روش سئو کلاه سیاه یکی از انواع روش های سئو است که متشکل از تکنیک های میانبری است که به منظور پیشرفت سریع در رتبه سئو و گول زدن ربات های گوگل انجام می گیرد. پیشرفت سئو در این روش از هر دو روش قبل سریع تر بوده اما نتایج آن بیشتر از دو روش قبلی زود گذر است و نهایتا به طور قطع از جانب گوگل شناسایی شده و منجر به جریمه سنگین گوگل و از بین رفتن وب سایت شما برای همیشه از نتایج گوگل می گردد. استفاده از ربات مجازی بازدید کننده یا اصطلاحا کلیک فیک یکی از مثال های تکنیک سئو کلاه سیاه است که امروزه الگوریتم های گوگل سریعا متوجه آن خواهند شد.

نمونه‌هایی از سئو کلاه سیاه شامل خرید لینک یا استفاده از تکنیک‌های تقلب است. هر تاکتیکی که برای مصرف کنندگان فریبنده یا مضر تلقی شود، کلاه سیاه نامیده می شود. تاکتیک های کلاه سیاه بسیار خطرناک هستند و با تکامل الگوریتم های گوگل کمتر و کمتر کار می کنند.

تکنیک های شناخته شده سئو کلاه سیاه

تکنیک‌های سئو زیر به عنوان کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شوند و اگر می‌خواهید در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، به هیچ وجه نباید از آنها استفاده کنید:

  • اتوماسیون محتوا
  • صفحات پورتال
  • متن یا لینک های مخفی
  • کلمه کلیدی را پر کنید
  • گزارش یک رقیب (یا سئو منفی).
  • راه های غیر حضوری
  • حریم خصوصی
  • نمودار اتصال
  • شبکه های ارجاع
  • دستکاری لینک (از جمله لینک های خرید)
  • کاشت کاغذ
  • کاشت، کاشت چرخ یا تورهای متحرک
  • Rich Snippet Markup Spam
  • پرس و جوهای خودکار به Google
  • ایجاد صفحات، زیر دامنه ها یا دامنه هایی با محتوای تکراری
  • صفحاتی که درگیر رفتارهای مخربی مانند فیشینگ، ویروس ها، تروجان ها و سایر نرم افزارهای مخرب هستند.

کدامیک از انواع روش های سئو بهتر است؟

هر کدام از روش های سئو با رویکرد استراتژیک متفاوتی به سئو و بهینه سازی سایت نگاه می کنند. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم باید بگوییم که همچنان برخی از روش های کلاه خاکستری و کلاه سیاه وجود دارند که به طور کامل برای گوگل قابل شناسایی نیستند و یا حداقل در یک پریود زمانی خاص می توانند گوگل را فریب بدهند. پس ممکن است که تا حدی بتوان با این روش ها در یک مقاطع زمانی خاص جواب گرفت. و البته افراد کمی هستن که می توانند از روش های سیاه استفاده کنند و قسر در بروند. اما مطمئنا این پیشرفت سریع پایدار نخواهد بود و در نهایت دچار افت شدید و جریمه خواهند شد. مازاد بر این روزانه گوگل الگوریتم های جدیدی را برای کشف و تشخیص روش های سیاه و خاکستری به دستور کار خود اضافه می کند و هیچ تضمینی نیست که روش هایی که تا دیروز قابل شناسایی نبودند، از امروز هم قابل شناسایی نباشند.

روش سئو کلاه سفید بهترین روش بهینه سازی سایت می باشد و از جانب موتور های جستج. نیز بسیار پذبرفته است. این روش سئو شاید سخت تر و پر زحمت تر باشد اما در عوض بسیار امن تر و پایدارتر بوده و شما می توانید یک عمر از مزایای آن استفاده کنید.

👈پس اگر می خواهید از کسب و کار خود برند بسازید و ماندگار شوید، باید فقط با تکنیک سئو کلاه سفید به فعالیت بر روی وبسایت خود بپردازید و دیگر انواع روش های سئو از جمله تکنیک سئو کلاه سیاه و تکنیک سئو کلاه خاکستری را فراموش کنید.

ارسال نظر